• Kysymykset & vastaukset

  • Mikä on EVA-pyörän ja ilmakumipyörän ero?
    EVA-pyörä on muovipyörä, joka on sisältä joko kokonaan kiinteä tai ilmatäytteinen. EVA-pyörä on kova ja se ei jousta. Ilmakumipyörä on kumista valmistettu pyörä, joka on täytetty vaahtomuovilla – EVA-pyörän ja ilmapyörän risteytys. Yhteistä ilmakumi- ja EVA-pyörille on se, että ne eivät puhkea. Pyörien erona on se, että ilmakumipyörä on aavistuksen pehmeämpi ja muistuttaa enemmän ilmapyörää.
    Kummat ovat paremmat, ilmapyörät vai puhkeamattomat pyörät?
    Se riippuu siitä, miten ja missä käytät lastenvaunujasi. Ilmapyörät ovat taipuisat sekä joustavat, ja siten paras vaihtoehto epätasaisille alustoille, kuten sorateille ja metsäpoluille. Ilmapyörien haittapuolena on se, että ne voivat puhjeta. Puhkeamattomat pyörät ovat ilmapyöriä kovemmat ja eivät siten tuo vaunuihin samaa joustavuutta. EVA-pyörät ovat kokonaan kiinteät ja ilmakumipyörät ovat hieman niitä pehmeämmät. Nämä kaksi viimeisintä pyörätyyppiä sopivat parhaiten kaupunkiin tasaiselle alustalle.
    Mikä on kääntyvä swivel-pyörä?
    Kääntyvä swivel-pyörä on pyörä, joka kääntyy 360 astetta. Rattaiden etupyörät ovat usein tämänkaltaisia pyöriä, mutta myös muissa lastenvaunumalleissa esiintyy kääntyviä swivel-pyöriä. Yleensä (ei tosin aina) nämä kääntyvät pyörät voidaan lukita, mikäli rattaita haluaa työntää eteenpäin yhtä tasaisesti kuin tavallisia lastenvaunujakin.
    Mitä eroa on yhdistelmävaunuilla ja kuomurattailla?
    Kuomurattaat pohjimmiltaan lastenrattaat, joita käytetään pehmeän kantokassin kanssa. Lapsesi ollessa pieni voit laskea kuomurattaiden istuinosan kokonaan alas ja asettaa kantokassin istuinosaan. Kun lapsesi on tarpeeksi vanha istumaan, voit ottaa kantokassin pois ja käyttää ainoastaan rattaiden istuinosaa. Yhdistelmävaunuja voidaan käyttää kuomurattaiden tavoin. Erona kuomurattaisiin on kuitenkin se, että yhdistelmävaunuissa on erillinen istuinosa ja vaunukoppa, jotka vaihtavat paikkaa. Yhdistelmävaunujen vaunukopassa on kovat reunat ja se on siten jykevämpi kuin kantokassi. Vaunukoppa on myös kantokassia miellyttävämpi vaihtoehto lapsellesi. Kun lapsesi on tarpeeksi vanha istumaan omin avuin, voit irrottaa yhdistelmävaunuista vaunukopan ja vaihtaa sen tilalle istuinosan. Yhdistelmävaunujen istuinosa on usein käännettävä.

    Yhdistelmävaunut on usein mahdollista muuttaa Travel System -vaunuiksi. Tämä tarkoittaa sitä, että voit istuinosan ja vaunukopan lisäksi kiinnittää turvakaukalon vaunuihin. Turvakaukalon kiinnittämiseksi tarvitaan erilliset adapterit, jotka tulevat vaunujen mukana tai myydään erikseen.
    Kummat ovat paremmat, kolmi- vai neljäpyöräiset vaunut?
    Riippuu täysin työntäjästä! Joidenkin mielestä kolmipyöräiset rattaat/vaunut ovat tasaisemmat kuin nelipyöräiset, kun taas toisten mielestä yksi pyörä vähemmän ei tee suurta eroa vaunuihin. Toiset väittävät, että kolmipyöräiset vaunut liikkuvat huonommin lumessa, soralla ja metsäpoluilla, mutta on olemassa vanhempia, jotka väittävät päinvastaista. Voimme siis todeta, että tämä on täysin makuasia. Haluamme kuitenkin muistuttaa, että kolmipyöräiset vaunut eivät kuitenkaan ole vähemmän vakaita kuin nelipyöräiset. Useimmissa kolmipyöräisissä vaunuissa on hieman pidennetty runko, jonka ansiosta vaunujen painopiste asettuu enemmän vaunujen takaosaan. Siten riski vaunujen kaatumisesta on minimaalinen.
    Mikä on ergonomisen istuinosan ja standardimallisen istuinosan välinen ero?
    Ergonominen istuinosa on muodoltaan maljamainen ja siinä ei ole säädettävää selkänojaa. Sen sijaan koko istuinosa voidaan kipata lapsen käydessä nukkumaan, ilman että istuinosa muuttaa muotoaan. Siten lapsi pysyy istuma-asennossa polvet taivutettuina ja jalat kevyesti koholla istuimen ollessa ergonomisessa lepoasennossa. Standardimallisessa istuinosassa on säädettävä selkänoja. Voit siis säätää selkänojan lepoasentoon lapsen käydessä nukkumaan. Standardimallinen istuinosa muistuttaa siis toisin sanoen lapsen sänkyä, kun on päiväunien aika. Ergonominen istuinosa puolestaan antaa lapselle paremman tuen istuma-asennossa.
    Mikä on Travel System? Onko se kaikissa vaunuissa?
    Travel System on ominaisuus, jonka ansiosta voit käyttää turvakaukaloa lastenvaunujen kanssa. Kaikissa lastenvaunuissa ei ole tätä ominaisuutta, mutta sekä yhdistelmä- että sisarusvaunujen joukossa on useita malleja, joihin on mahdollista liittää turvakaukalo. Travel Systemissä turvakaukalo yhdistetään lastenvaunujen runkoon samalla tavalla, kuin istuinosa. Sisarusvaunuissa voi olla mahdollista käyttää vaunukoppaa tai istuinosaa ja turvakaukaloa samanaikaisesti. Muissa vaunumalleissa voidaan käyttää ainoastaan yhtä osaa kerralla. Jotta voi kiinnittää turvakaukalon lastenrattaisiin, tarvitset erilliset adapterit, jotka joko sisältyvät pakkaukseen tai ovat ostettavissa erikseen.
    Milloin vaunujen vaunukoppa/kantokassi vaihdetaan istuinosaan?
    Vaunukopan tai kantokassin voi vaihtaa istuinosaan silloin, kun lapsi kykenee istumaan omin avuin. Ikä vaihtelee lapsikohtaisesti, mutta noin kuuden kuukauden ikäisenä suurin osa lapsista osaa jo istua itse. On tärkeää, ettei vaunuihin vaihdeta istuinosaa liian aikaisin. Istuinosan liian aikainen vaihtaminen voi johtaa esimerkiksi lapsen kaularangan vammoihin.
    Voiko lastenrattaat ottaa mukaan lentokoneeseen?
    Osa lastenrattaista menee tarpeeksi pieneen tilaan kokoon taitettuina, että ne voidaan ottaa käsimatkatavaroina mukaan lennolle. Me suosittelemme kuitenkin, että selvität lentoyhtiösi lastenrattaita koskevat käytännöt ennen matkaasi. Eri lentoyhtiöillä on omat käsimatkatavaroita koskevat sääntönsä.
    Mikä on kantokassin ja vaunukopan ero?
    Vaunukopassa on kovat/jäykät reunat, kun taas kantokassin reunat ovat pehmeämmät. Kantokassi on myös kooltaan hieman pienempi kuin vaunukoppa. Useissa yhdistelmävaunuissa on kantokoppa, jonka voi vaihtaa vaunujen istuinosan tilanne. Kantokassi klikataan kiinni suoraan rattaiden runkoon. Kantokassia käytetään kuomurattaissa. Se asetetaan rattaiden istuinosaan siten, että istuinosan selkänoja on kokonaan laskettuna alas. Edellä mainitut kohdat ovat suurin eroavaisuus yhdistelmävaunujen ja kuomurattaiden välillä.
    Mikä on lepoasennon ja makuuasennon välinen ero?
    Kun lastenvaunujen tuotetiedoissa lukee, että vaunujen istuinosa voidaan laskea lepoasentoon, tarkoitetaan silloin sitä, että istuin voidaan laskea melkein kokonaan alas vaakatasoon – mutta ei kuitenkaan kokonaan. Harvoissa lastenvaunuissa on täysi makuuasento, sillä lastenvaunujen painopiste voi silloin siirtyä liian eteen. Vaunut voivat kaatua painopisteen aiheuttamasta epätasapainosta. Lepoasento tai makuuasento on siis toisin sanoen erinomainen uniasento, vaikka se ei olekaan täysin vaakasuora.
    Mikä on vaunukoppa ja mikä on istuinosa?
    Istuinosa on lastenvaunujen tai -rattaiden istuin. Istuinosa voi olla täysin kiinni vaunujen rungossa tai se voi myös olla käännettävä. Yhdistelmävaunuissa istuinosan voi vaihtaa vaunukoppaan ja useissa tapauksissa myös turvakaukaloon. Vaunukoppa on kovareunainen koppa, jota voi käyttää yhdistelmävaunujen kanssa.
    Mitä adapterit ovat?
    Adapteri on lisätarvike, jota tarvitaan turvakaukalon käyttämiseen yhdessä lastenvaunujen kanssa. Adapterit liittyvät useimmiten yhdistelmävaunuihin. Adapterit ovat usein yhteensopivat ainoastaan tiettyjen vaunujen tai turvakaukalomallien kanssa, ja ne toimitetaan yleensä kahden adapterin pakkauksessa. Adapterit voidaan myös ostaa erikseen, mikäli ne eivät tule pakkauksen mukana.
    Mikä on turvakaukalo?
    Turvakaukalo on istuin, joka on tarkoitettu erityisesti autoissa käytettäväksi. Turvaistuin on puolestaan pienille lapsille tarkoitettu turvalaite autoon.

     

    FI_tillbaka.jpg